FIieldNote #4 Cultuur in Typografie

https://www.linedandunlined.com/archive/new-black-face

Ik besluit maar om weer de teksten te lezen over typografie aangezien ik daar nog onverwachte weetjes uit kan halen. De artikel die ik heb gelezen gaat voornamelijk over de introductie van een blackletter font in de westerse cultuur die later ook werd toegepast in America. Je leest over de intentie van de ontwerper die zich continue vervaagd en veranderd door de jaren heen. Van een populair modernistische font werd hij later tegen geclassificeerd als een ‘troep’ font.

Er wordt veel verteld over cultuur en stereotypische associaties die mensen legden met de vorm van het font. Zo wordt er ook omschreven hoe de ‘woodblock’ letters een door de tijd geclassificeerd worden als ‘circus letters’

Opvallend is, dat ondanks de vele associaties die grotendeels een negatieve lading hebben zoals ‘goedkoop, onbruikbaar en lelijk’ is hij toch recentelijk nog gebruikt voor de logo van een Subaru auto model ‘Outback;

Een lettertype dat bijna 100 jaar bestaat heeft vele verhalen meegemaakt. Een prestigieus merk heeft een lettertype met een slechte reputatie weer naar boven gehaald.

Wie bepaald dan of de lettertype geschikt is of niet? Als je hem een nieuwe context geeft, heeft het dan nog de waarde van de vorige associaties? Waarom staat comic sans dan zo slecht aangeschreven in de grafische wereld? Als bijvoorbeeld Apple comic sans gebruikt, wordt dit wereldbedrijf dan slechter geassocieerd, of wordt comic sans uit zijn lijden gebracht? komt er een balans in? “

Of zit de slechte associaties te diep geworteld in ons typografische cultuur dat ze niet meer te redden zijn. Ik ben nu geneigd om een poging te wagen om een typografische poster te ontwerpen met daarin de aanwezigheid van comic sans of papyrus… ik besluit om verder te zoeken naar de psychologie achter comic sans.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag